Situácia s vydávaním humoristických časopisov na Slovensku je podobná ako v Českej republike. Ako povedal kedysi Milan Lasica, problémy máme také isté, ale oni ich riešia na úrovni kaviarne a my na úrovni štvrtej cenovej skupiny.
Ešte dnes sa mi stáva, že mi niekto povie, že pozná moje kresby z Roháča a veľmi sa zaujíma, či ešte vychádza. Cítim z ich záujmu, že by si ho radi prezreli a možno aj kupovali, keby ešte vychádzal. Nemôžem sa súčasne zbaviť pocitu, že v tom aj nostalgia podobná báječným rokom pod psa. Môžem im porozprávať o peripetiách vydávania Roháča po roku 1989, o jeho zánikoch a viacerých postupných oživovacích pokusoch u iných vydavateľov s rôznou periodicitou a klesajúcou úrovňou až do stratena. Tiež môžem spomenúť niekoľko pokusov vydávať seriózny humoristický časopis od Formátu (jedno vydané číslo) cez Zebru (tri čísla), Arénu (dva ročníky a krátky čas jednostranová príloha vo víkendovom vydaní Národnej obrody) či dve obdobia vychádzania časopisu Bumerang. Dnes nevychádza ani jeden z nich. Medzitým bolo viac pokusov vydávať časopisy, kde kreslený humor mal tvoriť významnú časť obsahu, ale väčšinou nevyšlo ani prvé číslo.
Prečo je dnes takáto situácia a z čoho pramení nostalgia za Roháčom a Dikobrazom?
Napriek tomu, že sme toho veľa nevedeli, vedeli sme, že podobné centrálne štátne humoristické časopisy vychádzajú iba v socialistických krajinách. Tiež sme vedeli, že na Západe presne takéto časopisy nevychádzajú a ak vychádzajú časopisy, v ktorých sa objavuje výtvarný humor, boli sme vždy prekvapení, že v obrovskom množstve textov sa sem tam objavuje nejaká kresba. Vedeli sme, že západné denníky majú väčšinou svojho exkluzívneho karikaturistu, ktorý dostáva priestor každý deň a jeho kresby sa objavujú na prvých stránkach vo výraznej úprave v susedstve najdôležitejších správ.
V Československu smeli vychádzať iba dva „satiricko-humoristické“ časopisy: český Dikobraz a slovenský Roháč. Iné podobné časopisy jednoducho vychádzať nemohli a pokus vydávať humoristický časopis pre mladých Ježek z roku 1969 bol ukončený bez vysvetlenia už v polovici roku 1970. Okrem toho, že to boli jediné humoristické časopisy, ktoré smeli vychádzať, boli súčasne aj náhražkami za iné časopisy, ktoré nesmeli vychádzať vôbec. Jožinko z Roháča bol náhražkou pre všetkých, ktorí sa zaujímali o komixy. Sporo odetá deva vysrihnutá zo zahraničného časopisu doplnená obláčikom s aktuálnym satirickým textom bola jediným erotickým obrázkom, ktorý bol dostupný a bola to jediná dostupná náhražka pre všetkých, ktorí si potrebovali vytapetovať plechovú skrinku v šatni alebo kabínku tiráku. Taktiež komunálna satira v týchto časopisoch bola často poslednou možnosťou zúfalých ľudí domôcť sa akého-takého riešenia problémov. Zúfalý výkrik človeka, ktorý už vyčerpal všetky možnosti často znel: „Počkajte, ja to dám do Roháča!“ a paradoxne zistil, že udrel na správnu strunu. Čiže opäť náhražka riešenia za množstvo inak nefungujúcich inštitúcií a vzťahov.
V denníkoch sa karikatúra najčastejšie objavovala vo víkendových prílohách spolu s krížovkami a testami a nesmela mať žiadny vnútropolitický rozmer.
Mám obavy, že dnes celá spoločenská situácia u nás je náhražkou humoristického časopisu. Vo Veľkej Británii vychádza satirický časopis časopis Privat eye (Súkromný pohľad, Súkromné očko). Je tlačený na veľmi lacnom papieri, lebo vydavateľ potrebuje veľa peňazí na prípadné súdne spory. Uverejňujú totiž materály na hranici žalovateľnosti a maximálny adrenalín čitateľom vyvoláva výrok premiéra o čistých slipoch a kresba kde má čisté slipy natiahnuté na nohaviciach. Viete si predstaviť takýto súdny spor u nás tak, aby zvyšoval náklad časopisu? V krajine kde právnici tvrdia, že nie sme právny štát, kde slovné spojenie právny expert má pejoratívny nádych a kde už pomaly nikto nedúfa, že sa dozvie ako to bolo s privatizačnými kauzami. Naopak: viete si predstaviť, čo by sa dialo vo Veľkej Británii keby niekto uniesol princa Charlesa a medzi podozrivými bol aj premiér?
Napriek všetkému je dnešná situácia u nás veľmi podobná situácii vo vyspelých demokraciách a to bez toho, že by ju ktokoľvek organizoval alebo plánoval jej vývoj. Vychádzajú síce časopisy, na ktoré sa hodí Kobrovo-Kučerovo hodnotenie, ale kvalitná výtvarná karikatúra sa objavuje ako ilustrácia, doplnok a osvieženie textov hlavne v časopisoch Domino-fórum, Os či Kultúrny život.
Väčšina denníkov má svojho karikaturistu, aj keď asi zatiaľ nemajú exkluzívne zmluvy a ich honorár asi nemožno porovnávať ani s honorármi Jiránka a Renčína.
Vydávanie časopisu s kresleným humorom na internete tiež nie je riešením všetkých problémov. Prístup k internetu majú zatiaľ skôr ľudia, ktorí zasa nemajú žiaden čas, zrejme je ale viac ľudí, ktorí majú času dosť, ale tí zasa nemajú peniaze na internet. Skôr ako časopis však budú na internete stránky jednotlivých tvorcov. Už tri roky na mojej stránke www.fero.sk uverejňujem komentár spoločenskej situácie pod názvom Cemmentár a môžem povedať, že internet vyžaduje od tvorcu úplne iný prístup kvôli technickým možnostiam, ale hlavne obmedzeniam. Každú kresbu je samozrejme možné publikovať na internete, ale je to podobné ako keď si pozriete širokouhlý film so všetkými zvukovými efektmi v kine a neskôr v televízii alebo návštevou koncertu symfonického orchestra a vypočutie si toho istého koncertu z tranzistorového rádia.
Vysoká kvalita tvorby členov Slovenskej únie karikaturistov oceňovaná po celom svete by mohla byť skutočne lepšie využitá v našich médiách. Najlepšie situáciu vystihol v úvodnom slove jednej z reprezentačných výstav Kornel Földvári, keď prítomných privítal na výstave novinových kresieb, ktoré v novinách neuvidíte.
Hospodárske noviny, december 2000